הפי ניו ייר

ישראל ודרא"פ ממוקמות במרחק שווה מקו המשווה בכיוונים הפוכים (33+-), על כן, בזמן שאתם בישראל מתכרבלים מתחת לסמיכות הפוך בנסיון להסתתר מהקור, כאן בגולה הרחוקה רק סיימנו את החופש הגדול, השמש מלהטת ועונת הרחצה בעיצומה, תחושת תחילת שנה. כל מי שמתעניין בשליחות, אני ממליץ לשקול ברצינות את היעדים שנמצאים בהמיספרה הדרומית, מגיעים בתחילת השנה הישראלית, מפספסים את החורף הישראלי המדכדך, מגיעים לחגים, תחושת סוף שנה מקננת באוויר, הקיץ מתקרב, עוד לא מספיקים לעכל מה קורה וכבר יוצאים לחודשיים חופש בעונה הכי לוהטת, מטיילים ומרוויחים עוד ארבע אמות חדשות בעולמו של הקב"ה, חוזרים לתחילת שנה"ל, ולאחר חודשיים וחצי (כשבאמצע פורים…) נחשו מה? השליח התשוש שלנו צריך קצת ספייס – חופשת פסח, החופשה של השליחים, אני ועוד כמה חברה מתכוונים לסוע לאחת המדינות השכנות, אם למישהו יש פרטים על זימבבואה, מדגסקר, טנזניה ודברים בסגנון הוא מוזמן ליצור איתי קשר. נמשיך, אחרי חופשת פסח יש עוד שלושה חודשי לימודים וזהו, נגמר. עושים עוד טיול גדול של כמה חודשים שמסתיים ביום בו מתחילה שנה"ל האוניברסיטאית בארץ. זה בערך המבנה של השליחות (אני מרגיש לפעמים לא נעים לקרוא לזה כך) שלנו. עובדים פה קשה, לא פשוט למלא כל כך הרבה זמן חופשי.

בקיצור, עכשיו סיימנו את החופש הגדול וחזרנו לבה"ס, התלמידים נרגשים, רק סיימו לחגוג ליהודי נחמד בשם ישו יומולדת, נמצאים בשיכבה גבוהה יותר, חולקים חוייות מהחופש, ובתוך כל המהומה – אנחנו, אי של דוסים בים הצעירים של קייפטאון. תחשבו כמה אבסורדית הסיטואציה של חבורת בינישי"ם לומדים סוגיית מיגו בבבא בתרא כאשר מסביבם יש חברה יהודים (וגם זה לא תמיד) שלא יודעים  אפילו מיהם שלושת האבות. קצת תמוהה מה שהולך כאן, במיוחד למי שקצת מכיר אותי ויודע שאני וגמרא עיון בסגנון הזה זה לא סיפור אהבה -בלשון המעטה- אבל מה אפשר לעשות, אנחנו כן נשנה את העולם גם בתחום הזה, אבל בשביל זה צריך לחזור לבסיס האם בנתיבות, נהרוג טורקי טורקי. בכל אופן בינתיים לא כדאי לעורר מהומות, פשוט עושים את הדברים יותר בשקט, שהרי ברור לכם שאש מסוגיות מפולפלות בהם מתנצחים אמוראים נשכחים לא משתלהבת באזור זה של העולם, במיוחד לא עם קבוצת פוסט בינישי"ם בדימוס עייפים שכמונו. קצת לא נעים לנו מהרב, כי מה שנוצר זה מצב בו כולנו מודעים לזה שהיינו מעדיפים ללמוד בצורה עצמאית כל אחד מה שמתאים לו (מה שקורה דה-פאקטו), אבל יש רב שיודע לא מעט, והוא אוהב לדבר, עם נטייה להימשך בלשונו לספר סיפורי מעשיות מהשטעטל… מה שכן, הוא אדם חמים ונחמד, לא יורד לחיינו ונותן לנו את המרחב שלנו. בתכל'ס די נחמד בבקרים, זמן להיות עם עצמנו ולדבר עם התיכוניסטים. לפעמים אני שואל את עצמי, מה לעזאזל אנחנו עושים בבה"ס הזה, ולחשוב על זה שהם עוד משלמים כדי שנהיה שם. אני אתאר קצת את חוויותי בבה"ס כדי שתבינו מה קורה כאן; לי אישית לקח זמן לצאת מהשוק התרבותי של בית ספר חילוני (מי שהכיר את התוכנית תיכון הלבבות השבורים, אז זה זה, רק עם יהודים, אבל קשה לשים לב), דמיינו את הסיטואציה; פעם ראשונה בחיי שאני באמת נפגש עם תרבות חילונית במיטבה (הצבא לא נחשב, אמרתי במיטבה…), ואני עוד צריך לבוא איתה במגע ואולי קצת להשפיע, וכל זה באנגלית, ה צ י ל ו. עד עכשיו אני מפחד להסתובב בבה"ס בהפסקות, אנחנו אוהבים לחלק את בה"ס לאיזורים; מהמפחיד ביותר – הקיוסק, שם נמצאים כל החברה המגניבים, הדשא – שזה באמצע, והקליל ביותר – בהכנ"ס, המקום בו אנחנו נמצאים, אליו מגיעים התלמידים הפחות קולים, שיודעים קצת יותר על יהדות (איך זה תמיד הולך ביחד?…הדת דופקת ת'ראש לאנשים). נחזור לשאלה, למה הם מביאים אותנו? אני מעריך שבגלל משטר האפרטהייד (בעברית – קצת לבנים מנצלים הרבה שחורים) שהיה קיים עד לפני יותר מעשר שנים דרא"פ נמצאת בכל מה שקשור לענייני תרבות קצת אחורה בזמן ולאורתודוקסים עדיין יש כאן כמה עמדות מפתח, ובהשפעתם אנו נמצאים כאן, אך התנועה הרפורמית לא תאחר להכנס לכאן (היא קימת אך לא כמו בארה"ב), אין כל ספק שהיא מתלבשת בצורה מצויינת על בה"ס, ואני מעריך שלקהילה היהודית כאן יותר מתאים רב שהוא יותר ליברלי-פשרני מאשר אורתודוקסי. בכלל, כל האווירה בקייפטאון דומה מאוד לאילת, עיר נופש יפה, חיה בספרה אחרת מיתר חלקי הארץ, במדרכי התירות כתוב שהיא העיר הכי קוסמופוליטית ובעלת הריכוז הגדול ביותר של 'אנשים בעלי נטיות מיניות שונות' הגדולה ביותר בכל היבשת, מה שבטוח לא מקום טוב לגדל ילדים לחיי תורה ומצוות, ובאמת משפחות דתיות עוזבות את המקום לאיפה שלא יהיה – יוהנסבורג, אוסטרליה ולפעמים גם ישראל, ורוב הדתיים שבכל זאת נמצאים כאן, נכנסו לקטע של הדת רק בשנים האחרונות, אני לא סגור בדיוק למה, מה שכן, אין כאן אנטגוניזם לדת כמו בישראל, אולי בגלל שאין חרדים מוצצי מזומנים שייצגו את הדת בצורה אפלה, וגם היצור הקרוי חילוני-כופר-להכעיס לא היה מחלוצי דרא"פ ולא קיים כאן כל כך. בכל אופן, לדעתי בשנים הקרובות אנחנו כבר לא נהיה בבה"ס, אך בינתיים אנחנו נהנים מההפקר, מנסים להיות בקשר עם החברה שיש להם פוטנציאל ומעבירים לפעמים משהו בסגנון פעולות של בני עקיבא רק עם קהל יעד קצת שונה (באחת הפעולות שהעברתי לבנות שאלתי אם משנה להן להתחתן עם יהודי, לרובן זה לא היה אכפת כל כך), מה שבטוח – מעניין כאן.

נ.ב האם שמתם לב לזה שזיהתי בין תרבות מתקדמת לרפורמה, אם כן, אתם מוזמנים לשלוח תגובות נזעמות. אם לא, כדאי ששתחילו לפתח קריאה ביקורתית, אל תתנו למסרים המועברים בין השורות לחדור למוחכם, מה שכן, ממש נחמד איך שאפשר בקלות להכניס לנו זבל למוח בלי שנשים לב.

פוסט זה פורסם בקטגוריה בלוגרול. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

6 תגובות על הפי ניו ייר

  1. ארי אייכלר הגיב:

    אתה מצלם נורא יפה, אתה בטח יודע את זה, ובכל זאת

  2. ארי אייכלר הגיב:

    אגב, הזיהוי בין התקדמות תרבותית לרפורמה התפרשה בעיני רק כקורלציה שהתרחשה באמריקה, ולא כזיהוי מוחלט.

  3. בלקין הגיב:

    יא חשוך ופרימיטיבי!
    ברור שאני מצפה ממך להיות בעיקר בקיוסק
    והעיקר לא לפחד כלל

  4. דוד פילוין הגיב:

    הסיבה שלא-קולים נמשכים לדת זה כי אין להם משהו אחר

  5. דוד פילוין הגיב:

    אם אתה רוצה ללמוד משהו נחמד – תקח את ה"סימפוזיאום" של אפלטון ( באנגלית – אל דאגה , זו לא קריאה קשה)

  6. סידור השולחן הגיב:

    נשאלתי האם צדק רבינו כשתיאר את ביה"ס כמקום קצת אבוד
    והנה נראה כי רבינו לא שם לב למספר השיא של הפרויקטים המאורגנים ע"י בחורי הישיבה הקדושה ולהתענינות הגוברת ע"י התלמידים נראה כי רבינו חלה כאן מעט במחלת החפשנות המפילה חלל מימין ומשמאל ל"ע
    עוד נראה כי רבינו קצת התייאש מאנשי המקום ומשיקול דעתם- כבר הוכח במשך דורות כי עמ"י צמא לתורה-צריך רק לדעת איך להעבירה. ואכן שמעתי מבר בי רב כי רבינו הוטעה ע"י אותם הפילוספים אותם הוא קורא במקום ללמוד בבא בתרא..

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s